چه مواردی می‌تواند در پیشگیری و مقابله با استرس به شما کمک کند؟

انجام اقدامات زیر می‌تواند در پیشگیری و مقابله با استرس (تنیدگی) به شما کمک کند.

  1. خواب بیشتری داشته باشید. به‌اندازه‌ی کافی خوابیدن باعث می‌شود که در طول روز انرژی لازم را داشته باشید. همچنین به شما کمک کند تا با انعطاف بیشتری با فشارهای روزانه زندگی کنار بیایید. بی‌خوابی باعث می‌شود هورمون کورتیزول در خون افزایش یابد و کورتیزول یک هورمون تنیدگی‌زاست.
  2. خوب غذا بخورید. امروزه ما می‌دانیم که مواد مغذی وجود دارند که مصرف آنها باعث تنظیم میزان استرس (تنیدگی) و خلق‌و‌خوی ما می‌شود.
  3. کافئین کمتری مصرف کنید. اگر تغذیه خوبی دارید و سعی می‌کنید با داشتن یک رژیم غذایی خوب بر استرس (تنیدگی) غلبه کنید، بهتر است مصرف موادی که باعث بیشتر شدن استرس می‌شوند را کم کنید، یعنی موادی که موجب تحرک قلب و تحریک‌پذیری شما می‌شوند. کافئین باعث می‌شود هورمون آدرنالین که یکی از هورمون‌های استرس‌زاست، بیشتر ترشح شود.
  4. برای ترک سیگار یا استفاد‌ه‌ی کمتر از آن تمرین کنید. نیکوتینی که در سیگار وجود دارد باعث تشدید استرس (تنیدگی) می‌شود.
  5. احساس‌های خود را بشناسید. اگر ناراحت هستید و دلتان می‌خواهد گریه کنید، مقاومت نکنید. یا برعکس تمرین کنید که بیشتر بخندید. زیرا خنده باعث افزایش هورمون اندروفین در خون می‌شود و این هورمون در بدن با هورمون‌های استرس‌زا مقابله می‌کند.
  6. موسیقی را فراموش نکنید. موسیقی یکی از بهترین روش‌ها برای آرام‌سازی و از بین بردن استرس (تنیدگی) است. موسیقی را انتخاب کنید که بر شما تأثیرگذار است.
  7. زمانی را برای خودتان بگذارید. مدیتیشن کنید، مطالعه کنید، بنویسید یا هرکار دیگری که فکر می‌کنید دوست دارید آن را انجام دهید و ساعتی را برای آرامش خودتان بگذارید.
  8. تمرین کنید که از تکنولوژی درست استفاده کنید. استفاده ناصحیح از ابزارها و امکاناتی مانند موبایل، کامپیوتر، اینترنت و… باعث می‌شوند طی یک روز بیش از حد کار و فعالیت انجام دهید و گاهی همین موضوع خود علت استرس می‌شود.
  9. نسبت به وضعیت جسمانی‌تان هشیار باشید.
  • در نهایت اگر استرس در روند زندگی شما اختلال ایجاد کرده پیشنهاد می‌کنم برای کمک به خودتان و بالا بردن کیفیت زندگی‌تان از یک متخصص روان کمک بگیرید.